سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

95/12/14
1:25 ع

با اینکه طبق آمار اعلام شده احتمال مرگ در هواپیما، هنگام بروز سانحه یا سقوط بسیار اندک است و ممکن است از هر 9 میلیون نفر یک نفر گرفتار آن شود اما ناچیزی این آمار سبب نمی شود تا از دانستن نکات ایمنی بی نیاز باشیم.
قطعا هیچ یک از ما دوست نداریم حتی تصور کنیم که ممکن است روزی حین پرواز در شرایط بحرانی قرار گیریم اما فراموش نکنید، هواپیماها هم یکی از ساخته های دست بشرند و ممکن است در بعضی مواقع غافلگیر کننده باشند پس چه بهتر که برای هر شرایطی آماده باشیم.
زنده ماندن در یک سانحه ی هوایی، تنها به کمی آرامش نیاز دارد. وقتی آرام باشید، می توانید شرایط را به دقت بررسی و خود را از هر خطر احتمالی دور کنید؛ در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه مطرح می کنیم نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.
با قاصدک24 همراه باشید.

– نکاتی که باید قبل از بروز سانحه به آنها توجه کنید.

1- البسه:

* لباس های بلند و گشاد به این دلیل که امکان دارد به جایی گیر کنند شما را بیشتر در معرض آسیب قرار می دهند؛ حدالامکان از پوشیدن این نوع لباس ها در پرواز خودداری کنید.

* اگر هواپیمای شما در حین پرواز از مناطق سردسیر گذر خواهد کرد، قبل از پرواز لباس مناسب به تن کنید و برای احتیاط نیز یک لباس گرم دم دستتان قرار دهید.

* هنگام سقوط فشار داخل هواپیما افزایش می یابد؛ در این شرایط هرچه لباستان پوشیده تر باشد، کمتر دچار سوختگی یا جراحت می شوید پس سعی کنید شلوار و بلوز آستین بلند بر تن کنید.


* لباس های پنبه ای و پشمی اشتعال پذیری کمتری دارند و هنگام خیس شدن عایق بودنشان را کمتر از دست می دهند پس پوشیدن این نوع لباس ها ارجح تر است.

2- کفش:

* حدالامکان کفش های راحت، محکم و بدون بند بپوشید. توجه داشته باشید که کفش هایی که پاشنه های بلند دارند، مانع از حرکت سریع شما در شرایط اضطراری می شوند و اگر مجبور به استفاده از سرسره ی نجات شوید به دلیل ممنوعیت حتما باید آنها را از پایتان خارج کنید و در این حالت احتمال آنکه پایتان با شیشه زخمی شود یا آسیب ببیند بیشتر است.


3- کمربند ایمنی:

* در تمام طول پرواز حتی هنگام خواب، کمربند خود را بسته نگاه دارید. در این صورت حتی اگر زمانی که شما خواب هستید هواپیما دچار سانحه شود نیز در امنیت خواهید بود.


* تا جایی که امکان دارد کمربند ایمنی خود را محکم تر ببندید؛ به ازای هر یک سانتی متری که کمربندتان آزادتر باشد سه برابر نیروی جی را باید در حین سقوط تحمل کنید.

* طبیعتا استخوان لگن بسیار محکمتر از نرمی شکمتان است پس سعی کنید کمربندتان را روی لگن خود ببندید و لبه ی فوقانی آن را با استخوان لگنتان موازی کنید تا در شرایط اضطراری بهتر شما را نگاه دارد.

4- صندلی:

* سعی کنید صندلی های انتهایی هواپیما و آنهایی که نزدیک به درب های خروج هستند را خریداری کنید.  آمار نشان داده است که مسافرانی که در این صندلی ها می نشینند در هنگام سانحه تا 40 درصد شانس بیشتری برای نجات دارند. در واقع بلیط های کلاس اکونومی پروازهای ایمن تری را نسبت به بلیط های فرست کلاس برایتان مهیا می کنند؛ در این حالت هم پول کمتری هزینه کرده اید و هم صندلی های انتهایی نصیبتان شده است.


* در هنگام سانحه فضای هواپیما پر از دود و گیج کننده خواهد شد . پس قبل از اینکه روی صندلی خود بنشینید تعداد ردیف های مابین صندلی تان تا درب خروج را بشمارید تا اگر شرایطی به وجود آمد که دید کافی نداشتید، بتوانید راحت تر و سریع تر راه خروج را پیدا کنید.


* اگر در ردیف های مجاور درب خروج نشسته اید توضیحات مندرج بر روی درب را مطالعه کنید تا در شرایط لزوم بتوانید آن را باز کنید.


5- کارت ایمنی:

* هرگز کارت ایمنی پرواز را نادیده نگیرید و هنگام شرح توضیحات آن به مهماندار گوش کنید. شاید به نظر برسد که این نکات تکراری اند اما حاوی اطلاعات ضروری و حیاتی ای هستند که قطعا هنگام سانحه به دردتان میخورند چرا که مدل هواپیماها با هم متفاوت است و هریک از این کارتها دستورالعمل ویژه ای دارند.

– نکاتی که باید در حین سانحه و پس از آن به آنها توجه کنید.

1- به محیط اطرافتان دقت کنید.

* اگر بتوانید تشخیص دهید که در چه شرایطی قرار دارید، می توانید خود را نسبت به آن محیط آماده کنید. به طور مثال اگر حدس می زنید که روی سطح آب سقوط خواهید کرد، باید جلیقه نجات برتن کنید یا اگر در هوای سرد فرود خواهید آمد باید لباس های گرمتری بپوشید تا بیشتر در آن هوا دوام بیاورید. در این شرایط اطلاعات جغرافیایی  و آگاه بودن از مسیر پروازی بسیار کمک کننده است.


* از زمان کاهش ارتفاع تا لحظه ی برخورد معمولا چند دقیقه ای زمان دارید؛ سعی کنید در این زمان مسیر خروج را بیابید و ذهن خود را آرام کنید.

2- از خود محافظت کنید.

* صندلی اتان را به حالت اولیه (عمود) بازگردانید و چیزهایی که احتمال دارد روی سرتان آوار شوند را از خود دور کنید. از بسته بودن زیپ لباس و بند کفشهایتان مطمئن شوید و آرام باشید.

* در حالت استاندارد شرایط اضطراری قرار گیرید. به این صورت که پاهایتان را کاملا روی زمین و کمی عقبتر از زانوهایتان ( زیر صندلی) قرار دهید تا احتمال جراحت و شکستگی اشان کاهش یابد. به سمت صندلی جلو خم شوید و دستانتان را برای محافظت بیشتر به صورت ضربدری  روی سرتان قرار دهید؛ اگر در ردیف جلویی شما صندلی ای وجود ندارد، قفسه ی سینه تان را به ران هایتان بچسبانید و سرتان را مابین دو زانوی خود قرار دهید و با دست مچ پاهایتان را نگه دارید.


3- سعی کنید آرام باشید.

* اگر آرامش خود را حفظ نکنید امکان تصمیم گیری های صحیح و به موقع را از دست می دهید؛ برای سالم ماندن باید آرام بمانید تا سریع و هوشمندانه عمل کنید.

4- استفاده از جلیقه نجات زمان دارد پس عجله نکنید.

* اگر در حال سقوط در آب بودید، جلیقه نجات را برتن کنید اما قبل از خروج از هواپیما آن را باد نکنید. چرا که اگر عکس این موضوع عمل کنید، هنگام نفوذ آب به داخل هواپیما جلیقه ی نجاتتان شما را به سطح آب می آورد که در این حالت به سقف نزدیکتر می شوید و شرایط برای پایین آمدن و خروج از هواپیما برایتان دشوارتر می گردد.


5- قبل از کمک به دیگران اول باید خود را نجات دهید.

* قبل از بیهوش شدن تنها 15 ثانیه برای استفاده از ماسک اکسیژن زمان دارید پس اگر مایل به نجات سایر حادثه دیدگان هستید اول ماسک اکسیژن خود را بزنید سپس به آنها کمک کنید.


* دود و آتش بیشترین تلفات را در سوانح هوایی دارند. در صورت در دسترس نبودن ماسک اکسیژن، پارچه ای را روی راه تنفسی خود ببندید؛ اگر بتوانید آن را با کمی آب خیس کنید، احتمال آن که مسموم شوید را به مراتب کاهش داده اید. تا جایی که می توانید به سمت پایین خم شوید تا دود کمتری را استنشاق کنید.


6- سرعت عمل داشته باشید.

* در سوانح هوایی، سرعت و دقت حرف اول را میزند. اگر هنگام خروج از هواپیما تاخیر داشته باشید، ممکن است گرفتار دودهای ناشی از آتش سوزی شوید یا اگر توجه کافی را نسبت به راه خروجی تان نداشته باشید، ممکن است دربی را برای خروج انتخاب کنید که به اندازه ی کافی ایمن نباشد پس سریعتر عمل کنید و قبل از خروج از هواپیما از پنجره فضای بیرونی را چک کنید.

7- به توصیه های مهمانداران توجه کنید.

* خدمه پرواز برای شرایط اضطراری تعلیم دیده اند پس به توصیه ها و راهنمایی های آنها به دقت گوش کنید و اگر برایتان میسر است، برای نجات دیگران به آنها کمک کنید.


8- جانتان مهمتر از ساکتان است!

* به همراه بردن وسایل و چمدانتان را هنگام خروج اضطراری فراموش کنید؛ شما اول باید خود را نجات دهید. به دست گرفتن چمدانتان علاوه بر اینکه راه دیگران را سد می کند، حرکتتان را نیز کندتر می کند. اگر وسیله ی ضروری ای به همراه دارید که حتما باید آن را نجات دهید، می توانید بعدا در میان خرابه های هواپیما آن را پیدا کنید.


9- از محل سقوط فاصله بگیرید.

* فراموش نکنید در هر محلی که سقوط کرده باشید، تیم امداد برای نجاتتان خواهد آمد پس تنها 500 فوت (152متر) از هواپیما فاصله بگیرید تا از انفجارهای احتمالی در امان باشید؛ دور شدن بیش از حد از محل سانحه و پرسه زدن در اطراف علاوه بر اینکه انرژی اتان را کاهش می دهد، احتمال پیدا کردن به موقعتان را نیز کم می کند.


با امید به اینکه هیچگاه نیازمند توصیه های فوق نباشید، برایتان سفری همیشه امن و راحت را آرزومندیم.
قاصدک 24

 



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ